Vizuális Effektusok

A számítógépes grafika és a valós világ ötvözése

Definíció szerint a Vizuális Effektusok (rövidítve VFX) azokat a folyamatokat takarják, aminek során a valóságban rögzített kép, film vagy videó anyag integrálásra, összeolvasztásra kerül egy a filmen kívül létrehozott vagy manipulált valósághű képi anyaggal. Ez a képi anyag leginkább egy számítógép által létrehozott kép vagy ezek folyamata (Angol elnevezésből: CGI - Computer Generated Imagery). Akkor van szükség ilyen vizuális effektusokra, amikor az adott képi anyag élő forgatása veszélyes, költséges vagy időrabló lenne, esetleg ezek nélkül nem is lehetne elkészíteni.

A vizuális effektusok létrehozása nem feltétlenül jelent egy teljesen önálló funkció kategóriát, mivel ezeknek a megvalósításához is szükség van sok esetben 3D modellek létrehozására, ezeknek a modelleknek a megfelelő beállítására, egységbe foglalására. A modellek megfelelő világítására, az anyagok jó kidolgozására. Ezen túl szükség lehet animációra és szimulációkra is ahhoz, hogy a végső eredmény kiváló lehessen. Amikor minden megvan, akkor kell ezeket olyan módon összedolgozni (kompozitálni), hogy a végén a megrendelő és a néző elégedett lehessen.

Képek esetén nem úgy kell elképzelni ezt a folyamatot, mint amikor valaki nekiáll Photoshop programmal és módosításokat hajt végre a képen. Ott ugyanis minden képen külön kell mindent megrajzolni, több kép esetén pedig ugyanazt a tárgyat többször is meg kell rajzolni akár több szögből is. Képek esetén az általunk létrehozott vizuális effektus előnye ott mutatkozik meg, amikor több szögből készült képre kell ugyanazokat a tárgyakat, 3 dimenziós modelleket beilleszteni, vagy egy képre kell a tárgyaknak több verzióját ugyanabba a pozícióba berakni. Ekkor ugyanis a 3 dimenziós térben létrehozásra kerülnek a megfelelő tárgyak, a virtuális kamerák pedig olyan beállításokat kapnak és olyan pozícióba kerülnek, amint amilyenben a valóságban is voltak. Vagy legalábbis nagyon közel hozzá, mivel elég sok tényezőt kell figyelembe venni ezeknél. Ezek után kerül sor az eredeti képek és a számítógépben létrehozott tárgyak egy képpé olvasztására. Ennek tipikus esete, amikor egy valóságos környezetbe helyezzük az általunk létrehozott tárgyat vagy látványtervet.

Videók esetén a vizuális effektusok tárháza már kicsit bővebb a folyamatok pedig összetettebbek. Itt ugyanis másodpercenként 24-60 képkockáról van szó és biztos, hogy több mint 1 másodpercről. Ebben az esetben más technikákat kell használni a feladatok elvégzésére, de itt is az alap feladat, hogy az élő felvétel során használt kamera mozgását minél pontosabban le tudjuk követni. Ha ez megvan, akkor onnantól elég sok mindent lehet kezdeni ezzel a technológiával. Ezeknek a vizuális effektusoknak a segítségével is el lehet helyezni tárgyakat a videókban, mintha eleve ott lettek volna, vagy bizonyos feltételek mellett éppen ki lehet venni, mintha nem lettek volna ott. Ki lehet cserélni egy tárgyat egy másikra, esetleg egy mozgó felületre fel lehet tenni egy feliratot vagy logót, vagy le lehet takarni. A videóknál használt vizuális effektusok esetén sokkal nagyobb szerep jut az animációknak és a szimulációknak is, mivel ezekkel sokkal látványosabb képi világ érhető el.

A vizuális effektusok ára attól függ. Mitől? Sok mindentől. Először is, hogy fényképekről vagy videókról van-e szó, a feladat összetettségétől, például a videónak a hosszától, a kapott anyagok mennyiségétől és minőségétől és még egy-két dologtól. Így a rossz hír az, hogy előre erre nem tudunk pontos árat mondani. A jó hír viszont az, hogy sok esetben nem is gondolunk a vizuális effektusokra mint külön feladatra és nem is számolunk vele, mert például egy képbe illesztett 3 dimenziós modell esetén alapvető elvárás, hogy ez a feladatrész el legyen végezve. Így ebben az esetben is igaz, hogy a projekt ismeretében tudunk árajánlatot adni egy feladatra, de azt viszont nagyon szívesen és ingyen elkészítjük.

Néhány minta a Vizuális Effektusokra

Családi ház homlokzati látványterve

Valós viszonyok között szerették volna a megrendelők látni, hogy milyen lesz a homlokzat az átalakítás után.

Homlokzat látványterv balról
Meglévő homlokzat balról
Homlokzat látványterv jobbról
Meglévő homlokzat jobbról

Egy lovarda látványterve fotóba illesztve

Azért esetett a választás a fotóba illesztésre, hogy jobban bemutatható legyen a létesítmény környezethez való viszonya.

3D Vizuális effektus után
3D Vizuális effektus előtt
3D Vizuális effektus után
3D Vizuális effektus előtt
3D Vizuális effektus után
3D Vizuális effektus előtt

Társasház kerítés látványterve

Egységesített, a település rendezési tervnek is megfelelő kerítések engedélyeztetéséhez kellett fotóba illesztett látványterveket készíteni.

3D VFX kerítés látványterv balról
3D VFX kerítés látványterv előtt balról
3D VFX kerítés látványterv középről
3D VFX kerítés látványterv előtt 2középről
3D VFX kerítés látványterv jobbról
3D VFX kerítés látványterv előtt jobbról

Ha hasonlóra lenne szüksége, forduljon hozzánk bizalommal!