Az emberek nagy része vizuális, de nem mindenki tud fejben elképzelni elmondás alapján még egy szobát sem, nemhogy egy egész épületet, ezért szükség van az elképzelések vizualizációjára azaz képpé formálására. Másrészről sokkal gyorsabb egy képet megnézni és értékelni, mint hosszú leírások alapján elképzelni, hogy milyen is lesz. És akkor még ott van a probléma az elképzeléssel, mert többen többféleképpen értelmeznek dolgokat, így a végeredmény is annyiféle lenne.
Mivel többféle igényre is kínálunk látványterveket, ezért azt is mondhatnánk, hogy a felhasználás módjától függően más és más esetben szükséges. Azonban általánosságban elmondható, hogy van egy közös pont mindegyikben. Akkor van szükség látványtervre amikor az adott tárgy, épület még nem létezik, vagy nem abban a környezetben amiben meg kellene jeleníteni. Ez logikus, mivel ha létezne, akkor sokkal egyszerűbb lenne megnézni, lefotózni vagy egy videót készíteni róla.
A látványtervek épületek esetében segíthetik a tervezés fázisát, és a döntési folyamatot is. Ha pályázaton belül valósul meg egy építkezés, akkor több mint valószínű, hogy a pályázati anyagnak tartalmaznia kell bizonyos szempontok szerinti látványterveket. Ezen kívül része lehet az építési engedély kérelemnek is. De szükséges lehet az engedélyek megléte esetén is, ha valaki például továbbértékesítésre szánja az ingatlant és a hirdetések ezekkel a látványtervekkel kerülnek ki még az épület elkészülte előtt.
Mivel fotórealisztikus látványtervekről van szó, ezért ha hirdetéshez készül a látványterv, akkor sokkal nagyobb valószínűséggel sikerül az ingatlanokat értékesíteni akár jobb áron is.
Ha terméket kell megjeleníteni, akkor a termék látványterv fontos lehet piackutatási, tervezési, ellenőrzési vagy marketing szempontból is.
Elsősorban azért szokták 3 dimenziós látványterveknek titulálni, mivel a teljes folyamat, a különböző modellek létrehozása, színek, fények beállítása egy speciális program segítségével 3 dimenziós térben történik. Ezután készül róla egy 2 dimenziós kép, amin érzékelni lehet a tárgyak egymáshoz képesti távolságát és méretét, a fények hatásait, stb. Ezeknek a képeknek az egyes képpontokhoz tartozó színeit számítógépek számolják ki komplex matematikai és fizikai képletek alapján. Ettől lesz olyan pontos a tárgyak egymáshoz viszonyított mérete, helyzete és átfedése az elkészült látványterven.
Az így létrehozott, látványterveknek akkor mutatkozik meg az előnye, amikor a megrendelő egy kicsit szeretne módosítani a nézőponton. Ha csak 2 dimenzióban lett volna elkészítve a látványterv - azaz lerajzolva-, akkor az egészet lehetne újrarajzolni az elejétől, ráadásul ekkor a tárgyak elhelyezkedése és mérete a rajzoló ügyességétől függ. 3 dimenziós tér esetén csak egy kicsit odébb kell tenni a virtuális kamerát, és a számítógéppel ki kell számoltatni egy új képet.
Amitől pedig igazán 3D érzetet ad a 3 dimenziós látványterv, az az általunk kínált Gömbpanorámás Látványterv. Ekkor szabad kezet kap a megrendelő, hogy az adott térben saját igényeinek megfelelően tudjon körbenézni, mintha csak ott állna.
Sokan készítenek látványterveket, de ez körülbelül annyiféle minőséget is jelent. Általánosságban elmondható, hogy minden olyan program készítő cég célja - akinek a programjával látványterveket lehet készíteni -, hogy minél jobb képminőséget adjanak vissza a végső képeken. De még nem tart minden program ennél a fázisnál, így vannak olyanok amelyekről ránézésre látszódik, hogy ezek rajzolt képek.
A Fotórealsztikus Látványtervek olyan fotó minőséget nagyon megközelítő képek, amelyről a szakavatatlan szem sokszor észre sem veszi, hogy nem fényképről, hanem egy rajzolt kompozícióról van szó. A nagyobb és apróbb részletek is megfelelően ki vannak dolgozva, a színek, anyagok és fények beállítása is megfelelő, és így ezek együtteséből egy jó program képes fotórealisztikus képeket generálni. Mi is ilyen programot használunk, ami képes ezt a minőséget produkálni.
- Az első és legfontosabb feladat, hogy meg kell határozni a célt, azaz mit szeretnénk a látványtervvel elérni. Pályázati anyaghoz vagy építési engedélyhez kell, az értékesítést fogja támogatni, vagy egy átalakításhoz fog támpontot nyújtani. Ezen a ponton feltérképezzük, hogy mik az előzetes elképzelések és elvárások a látványtervekkel kapcsolatban az ügyfél részéről.
- Ezután meg kell határozni, hogy milyen legyen a látványtervek részletezettsége, mennyi egyedi modell elkészítése szükséges, milyen anyagok és textúrák szükségesek, stb. Minden esetben szükség van egy méreteket is tartalmazó pontos rajzra, vagy egy nagyon jó vázlatra, mivel az elkészült látványterv minden esetben méretarányos lesz, a valóságnak megfelelően.
- Az árajánlat készítéshez az előbbiekben meghatározottak alapján kiszámoljuk, hogy mennyi időt vesz igénybe a részünkről a látványterv elkészítése.
- Ezt követően készül el árajánlatunk az egyeztetett feladatról, ahol minden lényeges információt feltüntetünk, közöttük természetesen az árat és a fizetési feltételt is.
- Amennyiben a partnerünknek kérdése merül fel, akkor egyeztetünk az ajánlattal kapcsolatban. Bízunk benne, hogy elfogadja ajánlatunkat és innentől mint megrendelőnkkel tárgyalhatunk.
- Ekkor kezdődik az igazi munka. A korábban egyeztetett előzetes elképzelések részleteibe menő lebontása olyan szintig, hogy az alapján el tudjuk kezdeni a munkát.
- Ha ezek tisztázása megtörtént, akkor kezdődhet el a munka java, azaz a látványterv megvalósítása. Ennek ideje projektenként változó a komplexitás függvényében. A munka közben folyamatos a kapcsolattartás, azaz amikor szükséges, vagy kérdés merül fel, akkor az rugalmasan egyeztetésre kerül.
- Amint úgy gondoljuk, hogy elkészültünk, akkor egy olyan verzió kerül átadásra amiből már látható, hogy milyen lesz a végső látványterv. Általánosságban elmondható, hogy ezután, de még a végleges látványtervek átadása előtt történik meg teljesen a munka díjazásának kiegyenlítése. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a végleges anyagok átadása után a hibajavításokat ne végeznénk el. A megrendelő részéről feltárt hibákat javítjuk és átadjuk a javított végső látványterveket.
Célunk minden esetben az, hogy a megrendelő elégedett legyen azzal amit mi elkészítünk neki.
Valószínűleg ez a kérdés vezeti a népszerűségi listát, de sajnos nincs rá egyszerű válasz. Gondolnánk, hogy egy kiló kenyér árát milyen egyszerűen meg lehet adni, de a típus, összetevők és a készítés módja alapján ott is sokféle ár lehet a végén. Egy látványtervnél ennél hatványozottan sokkal több paraméter és befolyásoló tényező van, így sajnos minden esetben egyedileg kell meghatározni, hogy mennyibe is kerül az adott projekt megvalósítása. Ezt az alábbi tényezők befolyásolhatják:
- vannak-e meglévő dokumentumok: alaprajz, homlokzati rajz, stb.
- egy átépítés esetén van-e fénykép, esetleg hasonló referencia képek,
- önállóan kell egy adott épületet vagy teret (lakást) bemutatni, vagy a környezetében lévő épületek és tereptárgyak is fontosak lehetnek,
- fényképbe vagy videóba kell-e illeszteni,
- vannak-e konkrét elképzelések a berendezésekkel és kialakítással kapcsolatban, pl.: padló burkolatok, csempék, nyílászárók, bútor ötletek, színek, függönyök, kiegészítők, stb.,
- mennyi teljesen egyedi modellt kell létrehozni,
- épületgépészeti kialakítások: világítás, fűtés, hűtés, stb.,
- kb. mennyi variáció várható a kialakítással, berendezéssel kapcsolatban (ez visszakanyarodik ahhoz, hogy van-e konkrét elképzelés),
- mennyi nézetből szükséges kép, összesen hány kép kell,
- milyen méretű képekre van szükség (pl. plakátra sokkal nagyobb kép szükséges mint egy honlapon megjelenítéshez),
- milyen fényviszonyok mellett kellenek a képek: reggel, délben, éjszaka,
- szükség van-e videóra ami segít körbemutatni a teret, kell-e felülnézeti 3D berendezési terv,
- van-e valamilyen sürgősségi időkorlát amin belül el kell készülnie?
Lehet, hogy még ezek mellett is kimaradt valami a felsorolásból, de jól látható, hogy rengeteg tényező befolyásolja a látványterv árát és elkészülésének idejét is.
Ezen a honlapon keresztül igyekszünk minél több információt átadni a látványtervekkel és a látványterv készítéssel kapcsolatban. Ez egyrészről azért fontos, mert úgy tapasztaljuk, hogy az emberek többségének aki nem foglalkozik nap mint nap ezzel a témával nincs pontos elképzelése arról, hogy egy-egy jó látványterv elkészítése mennyi munkával és mennyi információ átadással is jár. Másrészről a tájékozottság nekünk is segítség amikor új partnerekkel kezdünk tárgyalni, mert nem kell mindent elmagyarázni az elejétől, hanem használhatjuk azokat a kifejezéseket amiket egyébként is szoktunk.
Ha esetleg valami kimaradt volna a felsorolásból de még szeretné tudni, akkor keressen minket nyugodtan, szívesen válaszolunk kérdésére.
Itt az elsődleges szempont egy épület vagy valamilyen más építmény, tárgy, műtárgy külső bemutatása. Lényeges az épület és a környezetének minél pontosabb megjelenítése. Ha csak külső látványterv készül, akkor ez azt is jelenti, hogy a belső tér csak nagyon kis mértékben kerül kidolgozásra. Pont annyira amennyire kívülről látszódik.
Ezeknél a Beltéri Látványterveknél viszont fordított a helyzet a kültéri látványtervekhez képest, mivel itt a belső tér kialakítása az elsődleges szempont. Annak a kialakítása és valósághű megjelenítése kerül a középpontba. Itt a külső tér modellezése csekély mértékű, sok esetben el is marad, vagy a külső részek egy jól beállított fényképpel kerülnek helyettesítésre. Jól használhatóak még a gömbpanorámás fényképek is, amelyek azon felül, hogy minden irányba megfelelő hátteret biztosítanak, még a jelenet megvilágításáról is gondoskodnak.
Bizonyos esetekben nem elégséges fényképek használata ahhoz, hogy egy jó tervet vagy ötletet el lehessen adni. Ilyen eset lehet amikor egy pályázathoz vagy marketinges értékesítési folyamatban kívánatos egy olyan rövid kisvideó ami életet visz a látványtervbe azzal, hogy egy virtuális kamera segítségével bejárja azt. Ebben segít a Látványtervet bemutató Kisvideó. Ezek természetesen kombinálhatók animációkkal és vizuális effektusokkal is feladattól függően.
Ez a típusú látványterv egyfajta termék megjelenítés, de annál azért mégiscsak több. Lehetséges egy terméket úgy bemutatni, hogy nincs mögötte csak egy egyszínű fehér háttér, de általában sokkal jobban vonzza a tekintetet egy olyan termékkép, ami a megfelelő környezetbe van illesztve. A termék látványterv pontosan erre való. A környezet bizonyos esetben a termék általános használhatóságra, felhasználási módjára is utal.
Ha csak úgy rápillantunk egy ilyen képre mindenféle átalakítás nélkül, akkor hirtelen nem is látható pontosan, hogy mi is van a képen. Ennek a megnézéséhez speciális program vagy környezet szükséges. Ha viszont az rendelkezésre áll, akkor sokkal interaktívabbá válik a látványterv, mivel bármelyik irányba szabadon körbe lehet nézni egy adott pontból. Mi biztosítjuk gömbpanorámás látványterveinkhez ezt a felületet. Ezek nagy előnye a kisebb zárt helyeknél mutatkozik meg, amikor normál látványterv képek létrehozása nehézkes. Nyílt területen ha nem akarjuk az egész környezetet is lemodellezni, akkor egy gömbpanorámás fényképbe kell beilleszteni a létrehozott modellt és máris kész a látványterv.